Jaro mě táhne ven a nutí hejbnout kostrou

Březen je pro mě vždy zlomový měsíc. Končí zima a začíná jaro (i když počasí venku tomu ještě moc neodpovídá). Na první hřejivé sluneční paprsky, rašící pupeny, pestrobarevné kytičky, zelenající se trávu i listy na stromech se těším celého půl roku. Sice si hlavně na tu svěží zelenou krásu budu muset ještě chvíli počkat, ale už to moc dlouho trvat nebude.

Jakmile se začne den prodlužovat a je více denního světla, cítím příval energie. Jaro je pro mě nejkrásnější období z celého roku a je pro mě vždy příslibem, že něco končí a něco jiného začíná, nese se u mě ve znamení proměny. Hlavně mám vždy z celého roku největší chuť se začít hýbat a protáhnout kostru po zimě.

Přicházející jaro mě táhne ven

Šimrající sluníčko a probouzející se příroda mě doslova táhnou ven. Miluju ranní zpěv ptáčků pod oknem. Někoho to ruší a nadává, že ptáci dělají hluk, ale já si ráda přivstanu, otevřu okno dokořán, abych mohla vnímat tu krásu. Příchod jara má blahodárný vliv na moji psychiku.

Na jedné straně jsem hodně unavená (to asi ta jarní únava) a na druhé mám obrovskou chuť a energii dělat změny, začít s něčím novým, tvořit a v neposlední řadě se i více hýbat. Probudila jsem se, otevřela jsem oči a začala se rozhlížet kolem sebe, jak to venku začíná žít. Naslouchat. Dýchat zhluboka. Jaro je tady!

Heslo jara zní: oči otevřené dokořán, uši nastražené jako rys (pochopitelně, aby mi nic neuniklo). Je to pro mě nejlepší čas, kdy začít měnit zvyky, životosprávu, začít se více hýbat. Můj život se mění k lepšímu, objevují se nové možnosti, příležitosti a cesty. Nové obzory.

Procházky jako balzám pro duši i tělo

Proč to všechno píšu? Jaro doslova volá a zve k procházkám. Chůze má blahodárný vliv na moje zdraví i psychiku a ještě se u toho můžu kochat přírodou. Pokud jste náhodou od přírody líní jako já a nejste vyznavači posiloven, taková procházka pro vás může být hotovým balzámem na duši i tělo.

Jak si můžu své procházky více užívat a vytěžit z nich maximum pro své zdraví i duševní pohodu, mi ukázala moje nová kamarádka Věra Tůmová. Věřte mi, že když jednou zažijete na vlastní kůži kouzlo chůze, procházky si zamilujete. Odkaz na její stránky najdete zde, ať se také můžete nechat inspirovat a ponořit do zázračných účinků chůze.

Chodím většinou 60 min. denně na jeden „zátah“, a z toho někdy i 2h, ale to už si rozdělím na 2-3x. Dělá mi to moc dobře. Většinou až po 30 min. svižné chůze se začínají spalovat tuky, takže procházka 2x denně 15 min. nebo 1x denně 30 min. nemá z hlediska spalování tuků příliš význam, i když každý pohyb se samozřejmě počítá. Za optimální dobu se považuje 45-60 min. (a cokoli navíc je pro vaše dobro).

Na podzim jsem dostala od kamarádky Ivanky pro mě naprosto úžasný dar, můj úplně první digitální foťák. Do té doby jsem fotila automatem na odvíjecí filmy, jenže s takovou historickou relikvií bych si na svém webu ani neškrtla. Jsem jí nesmírně vděčná a tak nadšená. Splnila mi můj dávný sen z dětství. Konečně fotím jak divá, opravdu si to užívám. Stala se z toho moje nová každodenní vášeň. Takže se na procházky moc těším, co zase nového krásného v přírodě nafotím.

Za 10 dní zpátky ve formě

Nerada dlouho čekám na výsledek svého snažení, i když jsem jinak tvor mimořádně trpělivý. Ráda vidím, když má moje práce (no, někdy je to doslova dřina) nějaký smysl. Už po 10 dnech, kdy začínám psát tento text, se cítím mnohem lépe na duši, mám více energie. Vnímám na dotek, jak se mi zpevňují boky, stehna, zadek a břicho, jak se postupně narovnávám a zlepšuji držení těla.

Nyní vstávám o 2h dříve, abych mohla nerušeně denně cvičit svoji milovanou kalanetiku. Cvičím vždy ráno 45-60 min., většinou začnu tak hodinku po probuzení, až se trochu proberu. Přece jen si na nový režim brzkého vstávání (po tom mém vydatném zimním spánku) musím zvykat. Zatím nezvládnu provést z celého programu pouze 3 cviky. Jsem na tom každopádně lépe, než když jsem začínala loni v květnu.

Při cvičení se různě „podestýlám“, podkládám polštářky a podložkami (ani Béda Trávníček by se za ně nemusel stydět), abych zvládla zaujmout správné výchozí pozice a bolesti (hlavně kolen a beder) nebyly tak nesnesitelné. Takže už to mám dobře vychytaný.

A pokud se vám do cvičení dvakrát nechce, můžete se dostat do formy a vylepšit si kondičku poctivým jarním úklidem. Budete se pak doma cítit mnohem lépe, zbavíte se negativních nalepených energií na věcech (o tom bych snad mohla napsat román) a zároveň třeba „vypotíte“ nějaké to kilečko, se kterým se nekamarádíte a máte pocit, že vám jen překáží.

Když uklidíte svůj domov, uklidíte i svoji mysl. Bordel doma, bordel v hlavě, uklidit ho zvládnu hravě. Toť moje heslo.

 

Lenka Křetínská
Specializuji se na psychologii hubnutí. Mojí vášní je vést lidi ke změně myšlení, neboť právě psychika hraje klíčovou roli při hubnutí a změně životního stylu. To, jak lidé smýšlejí o sobě a o jídle, rozhodne o tom, jak se k nim jídlo zachová. Můj příběh si můžete přečíst zde >>