Hubnoucí repete

Po 35 měsících od svého prvního velkého hubnoucího startu (1. 6. 2013) začínám znovu hubnout. Tenkrát jsem zhubla za jediný rok 30 kilo. Chci opět uvést do praxe všechno to, co mi fungovalo při mém posledním úspěšném hubnutí. A vy budete u toho se mnou.

Půjdu cestou změny myšlení, svého přístupu a pěstování prospěšných návyků. Vždycky pro mě bylo nejtěžší s něčím novým začít, dělat změny, pustit se do akce, zvednout svých pět písmen. Od chvíle, kdy se v mé hlavě zrodil nápad na můj projekt, jsem si zatím vybudovala úspěšně první návyk.

Velké hubnoucí repete

Říká se, že opakování je matka moudrosti. Pro mě je tohle takové jedno velké hubnoucí repete. Už o tom nechci dál jen psát, nyní začínám žít příběh, který vám chci vyprávět.

Dnes už jsou to 4 měsíce, co chodím každý den do práce pěšky a začala jsem s tím ještě o něco dříve, než přišel ten nápad. Nyní jsem začala pěstovat další návyk, kterým je pravidelné cvičení kalanetiky. A tento moment považuji za opravdový začátek svého hubnutí.

Pokud chce člověk něčeho dosáhnout, musí překonat sám sebe. Musí se nejprve rozhodnout a vědět, proč přesně chce změnu udělat, čeho tím dosáhne, jaká motivace ho na té cestě udrží, kam ho to posune, co mu to dá, co mu to vezme atd.

Každou chvíli děláte nějaké rozhodnutí. A záleží na tom, zda se tím přibližujete vašemu cíli. I jedno malé správné rozhodnutí vás v konečném důsledku k němu může dovést. Moje hubnutí v přímém přenosu představuje obrovský závazek, který jsem sama sobě i vám dala a hodlám jej splnit. Cítím velkou zodpovědnost, chci vám jít příkladem.

Není pro mě jednoduché otevřít se najednou světu, vylézt ze své bezpečné ulity a vyzradit na sebe kdeco, je to pro mě jako „vysvléct se donaha“. Musím vystoupit ze svojí komfortní zóny a odhodit všechny strachy a obavy, které jsou s tím spojené.

Fotka dokumentuje můj výchozí stav před začátkem hubnutí.

Moje motivace

Moje motivace se sebou něco udělat je opravdu velká. A sestává z více složek. Moji motivaci si představte jako dílky puzzle, které do sebe zapadají.

Hlavní důvod, proč jsem začala ze všeho nejdříve chodit pěšky a posléze cvičit, je ten, abych se zbavila obrovských bolestí (nejen) zad. Teprve další motiv je zhubnout. Třetím motivem je dostat se do formy, zpevnit tělo a v neposlední řadě cítit se skvěle. Když to shrnu, úplně na prvním místě je moje zdraví.

Když jsem si konečně ujasnila svoje priority, připadá mi to až trestuhodné, jak jsem se ke svému tělu doteď chovala. Hlavní motor, který mě žene vpřed, je získat zpět ztracené zdraví. Dělám to hlavně pro sebe. Tentokrát mi nikdo neříká, že bych měla zhubnout, nebo že se sebou už musím něco udělat. Tohle vím moc dobře sama.

foto-25

Začalo to správným rozhodnutím

Na prvního máje jsem se ráno vzbudila s úsměvem na tváři a dobrou náladou. A ještě předtím, než jsem vstala z postele, už jsem věděla, že ode dneška nic nebude jako dřív, že na kameni nezůstane kámen, že dnes pro mě konečně nastal ten významný a zlomový den D.

Cítila jsem to v každé buňce svého těla. Byl to úžasný a neodolatelný pocit, který doprovázelo velké odhodlání udělat nějakou zásadní změnu ve svém životě. V hlavě mi doslova udělalo cvak, všechna kolečka do sebe správně zapadla.

První máj – lásky čas, jsem pozvedla na sebelásky čas. Přitom mě tak napadlo, co skvělého pro sebe udělám. Tohle bylo jedno ze série mých správných rozhodnutí. Každý okamžik našeho života děláme nějaké rozhodnutí, máme možnost volby, jakou cestou se vydáme.

Rozhodla jsem se, že právě dnes začnu cvičit. Že se zase pustím do domácího cvičení kalanetiky. Správné rozhodnutí znamená polovinu úspěchu, ta druhá polovina je skutečně začít, pustit se do toho naplno a vytrvat. A i když se objeví překážky, tak to nikdy předem nevzdat! Jedině tak lze dojít k vytouženému cíli.

Jsem o tom přesvědčena, že už je to opravdu poslední pokus a cvičení mi vydrží v tom ideálním případě napořád nebo alespoň dlouhodobě jako součást nového životního stylu. Je to mé zbožné přání. Tak uvidíme, jak se s tím poperu.

Výchozí stav před začátkem hubnutí

Krátce poté, co jsem k 15. 6. 2014 dosáhla úctyhodného váhového úbytku 30 kilo, jsem nastoupila do zaměstnání, které pro mě bylo velmi stresující. Ten stres mě málem zabil, a to doslova! Půl roku jsem si váhu úspěšně držela, ovšem pak nastal ve firmě předvánoční provoz a shon, který byl nejen pro mě noční můrou. Na pravidelné stravování jsem mohla úplně zapomenout.

Ještě před Vánoci jsem za pouhé 3 týdny nabrala 7 kilo. Jenom proto, že jsem snídala běžně ve 4h ráno a další jídlo jsem měla většinou až ve 20h večer (i později). I když na sladké moc nejsem, dopřávala jsem si nově i něco na nervy v podobě želatinových bonbonů. Na oběd, natož svačiny nebyl čas. Jen zcela výjimečně.

V lednu roku 2015 byl shon ještě větší a celé to vygradovalo tím, že mi začalo selhávat srdce, a tak jsem skončila na více než 2 měsíce na neschopence. Nebylo zbytí, začala jsem na uklidnění užívat antidepresiva, po kterých jsem nabrala 18 kilo za pouhého půl roku.

Bohužel, nebylo to pro mě nijak šťastné řešení, a tak jsem na moje naléhání léčbu po půl roce ukončila. Byla to jen berlička, která mě dovedla na scestí. Jeden z mých největších přešlapů. Drsná zkušenost, už nikdy více! Přesto jsem ten boj úplně nevzdala. Ačkoli jsem rychle a nekontrolovaně nabrala, povedlo se mi ten hmotnostní nárůst zastavit vysazením léků a váhu stabilizovat.

Od konce srpna roku 2015 si udržuji stejnou váhu, pohybuje se v rozmezí 116,5-118,5 kg. Moje aktuální váha na začátku hubnutí je k 1. 5. 2016 117,6 kg. Tělesný tuk představuje 69,1 %, voda v těle 22,5 % a svalovina 22,4 %. Jsou to pro mě jen čísla a beru je spíše jako orientační ukazatel, abych mohla v budoucnu provést srovnání. Nicméně, z něčeho vycházet musím.

Můj hubnoucí plán

Dala jsem si za cíl, že zhubnu během příštích 2 let celkem 50 kilo. Někomu se to zdá hodně, jinému málo, mně se to zdá tak akorát. Ptáte se, proč právě 50 kg? Jednak, aby se to dobře pamatovalo a zároveň vycházím z předpokladu, že při zdravém hubnutí je optimální váhový úbytek 0,5-1 kg týdně.

Držím se při zemi a počítám raději s tou horší variantou,

avšak samozřejmě věřím v tu lepší.

Takže 24 měsíců po 2 kilech a 2 kila ještě navíc jako bonus. Zároveň počítám s tím, že se hubnutí v určitou chvíli zpomalí nebo úplně zastaví, zatímco jiný měsíc to může jít přímo skvěle.

Při mojí výchozí váze 117,6 kg by to znamenalo, že za dva roky dosáhnu váhy 67,6 kilogramů. Jestliže se mi to opravdu povede, tak se v mém případě budu pohybovat v pásmu nadváhy. S takovou váhou budu už spokojená.

Chci se ve svém těle zase cítit dobře a chci, aby mě uneslo a dobře mi sloužilo ještě spoustu let. A raději budu zdravá a trochu při těle, než vyhublá a nemocná, jak jsem psala v tomto článku. Netoužím, aby se ze mě stala druhá Twiggy. Navíc k tomu nemám ani genetické předpoklady.

A propos, jaký je váš vzor? Pro mě to rozhodně to nejsou vychrtlé modelky, které vypadají, že několik týdnů nejedly. Do plavek jsem nikdy nehubla, i když to na mě vždy křičelo z billboardů a médií. Nevěnovala jsem tomu příliš pozornost.

Když šlo do tuhého, raději jsem si nechala ušít plavky na míru. Mám skvělou švadlenku, co mi šije už téměř 15 let prádlo, jaké si navrhnu a ona už se postará, aby mi perfektně sedlo.

Můj krizový plán

Mám pochopitelně vytvořený akční krizový plán, a to pro případ, kdybych chtěla ze svojí cesty sejít. Je třeba překážkám v hubnutí předcházet a počítat s nimi hned od začátku, aby na jednom prohřešku či nezdaru neztroskotalo celé hubnutí.

Zároveň také přemýšlím i o tom, jak se za svoje dosažené úspěchy odměním. Z vlastní zkušenosti vím, že ať jde hubnutí sebelíp, ty krizové momenty zkrátka přijdou a je potřeba se jim postavit čelem a nezahodit do koše dosavadní úspěšné hubnutí pro jediné selhání nebo úlet ve stravování.

Dopředu přemýšlím o tom, jaké situace a překážky mohou nastat, které by mi moje hubnutí mohly pokazit. Nemyslím na ně tak, abych si je přivolala, to ne. Nijak se v tom nepatlám a nevyžívám, ale předem s nimi počítám, aby mě nezaskočily v nejméně nevhodnou dobu a já potom totálně neselhala.

Také si ujasňuji, jak budu konkrétní situace řešit a jak jim budu čelit, až nastanou. Každopádně, budu vás s nimi postupně seznamovat, až se objeví a dozvíte se, jaké stanovisko jsem k nim zaujala a jak jsem je překonala.

Je mi jasné, že když tentokrát prvně začínám posilovacím cvičením, naberu svalovou hmotu. Můžu nějaké to kilo nejprve nabrat, a přitom zaregistrovat první úbytek na objemu. Proto první měsíc pro mě nebude váhový úbytek hrát roli. Naopak, počítám dokonce s tím, že v prvních týdnech cvičení se pomyslná ručička na váze vychýlí směrem nahoru. Ale to je naprosto v pořádku. Tím se nenechám rozhodit.

Systém kontrolorů

Několika nejbližším přátelům jsem sdělila své úmysly s mým hubnutím v přímém přenosu. Jsou to lidé, kteří se mi osvědčili jako moji kontroloři při minulém hubnutí. Podporují mě, fandí mi a především mají za úkol se mě co nejčastěji ptát, jestli cvičím a jak mi to jde. Možná se vám to může zdát jako obtěžující, ale jsou to lidé, kteří mě mají rádi a zajímá je, jak se mi daří. A bylo by mi trapné je zklamat.

Nemám parťáka, se kterým bych mohla hubnout společně. Vím, že ve dvou by to mohlo jít líp. Nicméně, položila jsem si a zodpověděla alespoň několik důležitých otázek. Kdo o mém záměru hubnout už ví? Kdo mě podpoří? Kdo mi fandí? Kdo si jen klepe na čelo? Kdo mě hecuje a kontroluje? Kdo je mi vzorem? Na koho se můžu spolehnout? Komu tím pomůžu? Koho tím inspiruji?

Nakonec mi z toho vyšlo, že ať to je jakkoliv, sama nad sebou musím mít pomyslný bič a kupředu mě popoženete také vy, protože vím, že mi fandíte.

foto-26

Dovolená jako příležitost ke změně

Vzala jsem si v dubnu a květnu celkem 3 týdny dovolenou, abych mohla především tvořit texty pro vás, moji milí čtenáři. První den mojí dovolené, tj. 25. 4. 2016 jsem probrala kompletně celý svůj šatník. Bylo mi tak trochu smutno z toho, kolik mám krásných kousků oblečení a že se do nich nevejdu. Zkoušela jsem, do čeho bych se zase mohla vejít, až zhubnu 5, 10, 15, 20 a více kilo. Obleču nyní jen malý zlomek.

Znovu jsem objevila, jaký dopad to má na psychiku, a potažmo na moji motivaci, kdybych ráda do něčeho zhubla a mohla zase nosit to oblečení, ve kterém se budu cítit skvěle. Člověka to nakopne, když si uvědomí, jak v tom či onom modelu by mu to vážně slušelo. Krásné a skvěle padnoucí oblečení.

Musím jen konstatovat, že při hubnutí a obzvláště při cvičení je právě to oblečení nejlepším vnějším ukazatelem toho, jak jste úspěšní. Plandající kalhoty řeknou o vašem hubnutí daleko víc, než cifra na váze.

Druhý den dovolené za mnou přijela kamarádka a nafotila mě, jak vypadám nyní. Aby to všechno bylo zdokumentováno. Ale především, aby mě ty fotky zase nakoply se sebou začít něco dělat. 1. 5. 2016 jsem se zvážila a zapsala si i další ukazatele jako je tuk, voda a svalová hmota. Vzala jsem si všechny tělesné míry možné i nemožné a pečlivě si je zaznamenala do tabulky, kterou jsem si za tímto účelem vytvořila.

O tom, jak jsem začala cvičit kalanetiku, jsem napsala samostatný článek.

Je fajn, když si o dovolené člověk dovolí zapomenout na starosti všedních pracovních dní a může přemýšlet o tom, jaké by to bylo, kdyby… Znamená to většinou „pohodu“ a skvělé výchozí podmínky pro start.

Tahle dovolená pro mě byla zcela jiná. Maximálně jsem ten čas využila a položila jsem základní stavební kámen své zdravé budoucnosti, začala jsem pěstovat další nový návyk. Jak si můžete vybudovat nové návyky i vy, se dozvíte v tomto příspěvku.

Lenka Křetínská
Specializuji se na psychologii hubnutí. Mojí vášní je vést lidi ke změně myšlení, neboť právě psychika hraje klíčovou roli při hubnutí a změně životního stylu. To, jak lidé smýšlejí o sobě a o jídle, rozhodne o tom, jak se k nim jídlo zachová. Můj příběh si můžete přečíst zde >>